Adamas Smykkedesign

Adamas Smykkedesign

Norge

+47 975 01 887

Adamas Smykkedesign er blant de største i Norge når det kommer til alt som har med smykker og edelstener å gjøre.

Endelig har vi begynt på veien mot den digitale hverdag vi også.  Det vi kan, er jo gullsmedfaget, men med tiden har vi forstått at gullsmeder er som gamle dagers nybyggere, du må kunne alt og gjøre alt, litt fortere enn andre og helst øyeblikket før.

Sjekkliste før reparasjoner

 

Sjekk grundig hva du er i ferd med å motta: Er det virkelig gull, er det diamanter, eller kan det være zirkonia og forgylt sølv? Skriv hvit sten, gult metall osv. hvis du er det minste i tvil! Er det mulig å utføre det kunden ønsker? Ofte er det forskjell på det kunden, betjeningen og vi mener må eller kan gjøres med varen. Beskriv på reparasjonsposen hva kunden ønsker, og be om tilbakemelding før noe gjøres. Av og til kan tilsynelatende enkle operasjoner være helt eller delvis umulige å utføre!

Er du usikker på hva reparasjonen vil koste? Noter på posen at dere ønsker tilbakemelding om pris, så ringer vi straks vi har mottatt posen. Det eneste vi ikke gir forhåndspris på, er reparasjoner til under kr 100 i engrospris. Husk også at om et prisoverslag sendes i retur separat, må vi belaste for porto. Hvis vi kan sende sammen med andre varer, belastes selvsagt ikke porto for selve prisoverslaget.

Skarpe klør på fatninger skyldes ofte at fatningen er slitt, og at flere klør må repareres. Ofte får vi beskjed om å gå over klør. Noen mener dermed at klørne skal repareres, noen mener at vi skal se over og gi tilbakemelding. For å unngå misforståelser: Be om pris på å reparere klør, eller be oss om å reparerere klør hvis dere mener å ha funnet prisen i prislisten.

 Sjekk varen grundig før den sendes videre: Er det bare den bagatellmessige feilen dere så først, eller er det et brudd et annet sted, er stenen skadet, er det sprekk i perlen, ryker snart stiften? Husk at dere er fagpersonene, kunden støtter seg til dere!

 Kalkuler inn hva reparasjonen virkelig koster: Må vi ta av og sette på igjen en perle fordi vi skal lodde på et
smykke, må vi ta litt betalt for det. Er det en sten som ikke tåler behandling, må den ut av smykket før noe gjøres, prisen finner du i prislisten.

Husk at alle hvittgullsmykker er gulgrå under rhodiumbelegget som er påført. Rhodium er et platinametall, og er svært blankt og svært hardt. Det er rhodium som gir hvittgullet den flotte glansen. Når vi arbeider med hvittgullsmykker, blir de alltid slipt og polert helt rene for rhodium for å få en jevn og flott finish. Deretter blir ny rhodium påført i et galvanisk bad. Hvittgullsmykker blir alltid rhodinert hvis ikke annet er oppgitt!!
Husk å regne inn prisen for dette! Prisen er angitt på side 14 i reparasjonsprislisten.

Regulering av ringer med stener kan av og til være umulig: Hvis en ring tas inn mange størrelser, vil klørne
på stenene slippe taket, og stenene begynner å falle ut. I de fleste tilfeller etterstrammer vi klørne uten at det belastes ekstra for dette, men når smykket er tett besatt med bittesmå stener, kan det være umulig å sikre
alle stenene. Tilsvarende vil baguett- og marquiseslipte stener kunne knekke ved store endringer i ringstørrelse.
Omvendt: Hvis en stensatt ring skal reguleres mye ut, må man sjekke om stenene vil komme i konflikt med hverandre. Ved tvil, be om tilbakemelding!

 En bønn fra oss til dere: Hjelp oss å gjøre jobben slik den var tenkt å skulle gjøres! Det kan være vanskelig å finne de riktige ordene når et oppdrag skal beskrives på en reparasjonspose. Det er lite plass og mye som skal med av forklaring. Prøv å se det fra vår side: Vi har ikke møtt kunden og aner ikke hvordan vedkommende vil ha det, vi har din forklaring å forholde oss til, og handler ut fra hvordan vi forstår den. Det betyr at vi trenger en klar og kort beskrivelse med fokus på problemet. Skrell vekk alt unødvendig og fortell hva som er feil eller hvordan sluttresultatet skal være.

 Forøvrig: Skulle dere på noen måte være usikre på en reparasjon eller et serviceoppdrag eller lure på ting omkring stener, perler, fatting, fremstilling av nytt: Bare ring oss, mail oss eller fax oss. Vi er glade i utfordringer, vi elsker problemløsning og liker kunder med spørsmål!

 

Hilsen alle hos Adamas